راهنمای خرید

ساخت وبلاگ

اگر امروز صبح از خواب بیدار شدید و از خود بپرسید: "من نمی دانم در مورد روغن موتور ماشین چه چیزهایی باید بدانم"، شما خوش شانس هستید. در اینجا، ما یک آغازگر در مورد اصول روغن موتور خودرو ارائه می دهیم.

در اینجا چیزی است که ما پوشش خواهیم داد:

  • روغن موتور خودرو چیست؟
  • روغن موتور خودرو از چه چیزی ساخته شده است؟
  • روغن موتور ماشین باید چه کار کند؟
  • ویسکوزیته چیست؟
  • نمرات ویسکوزیته SAE
  • روغن موتور بنزینی چگونه طبقه بندی می شود؟
  • روغن موتور دیزل چگونه طبقه بندی می شود؟
  • آماده؟ بیا بریم.

روغن موتور خودرو چیست؟

روغن موتور خودرو یکی از مهمترین عوامل در عملکرد و طول عمر موتور شما است. به زبان ساده، این روان‌کننده است که مانع از پاره شدن تمام آن قطعات فلزی می‌شود یا به جالب‌ترین لنگر قایق در جهان جوش داده می‌شود. بدون روغن موتور خودرو، موتور شما در عرض چند ثانیه خود را از بین می برد.

البته خرید از فروشگاه اینترنتی روغن موتور هم اهمیت زیادی دارد.

روغن موتور خودرو از چه چیزی ساخته شده است؟

روغن موتور خودرو شامل دو جزء اساسی است: روغن های پایه و مواد افزودنی. این دو در کنار هم کار می کنند تا محصول نهایی را که در موتور خود قرار می دهید تولید کنند. قهوه را به عنوان یک قیاس در نظر بگیرید - روغن پایه آب است و بسته بندی افزودنی دانه های قهوه است.

روغن های پایه بیشترین بخش روغن موتور خودرو را تشکیل می دهند. آنها قطعات متحرک داخلی را روغن کاری می کنند، گرما را جذب می کنند و حلقه های پیستون را آب بندی می کنند.

روغن های پایه روغن موتور خودرو می توانند از 1) نفت، 2) مواد شیمیایی سنتز شده یا 3) ترکیبی از مواد مصنوعی و نفت (به نام ترکیب نیمه سنتتیک یا مصنوعی) تشکیل شده باشند.

روغن های پایه نفتی (یا معمولی) از نفت خام تصفیه می شوند. عناصر آلوده کننده مانند گوگرد، نیتروژن، اکسیژن و اجزای فلزی مانند نیکل یا وانادیوم ذاتی نفت خام هستند و نمی توان آنها را به طور کامل از طریق فرآیند پالایش حذف کرد. فرآیند پالایش روغن، انواع مختلف مولکول‌های موجود در روغن را بر حسب وزن جدا می‌کند و مولکول‌ها را از نظر وزن مشابه اما از نظر ساختار متفاوت می‌گذارد و عملکرد را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، روغن های پایه مصنوعی بسیار مهندسی شده اند تا فقط مولکول های مفید را شامل شوند. به این ترتیب، روغن‌های پایه مصنوعی فاقد آلاینده‌ها یا مولکول‌هایی هستند که به یک هدف طراحی شده عمل نمی‌کنند. تطبیق پذیری و ساختارهای مولکولی خالص و یکنواخت آن ها خواصی را به ارمغان می آورد که کاهش اصطکاک بهتر، راندمان سوخت بهینه، حداکثر استحکام فیلم و عملکرد در دمای بسیار بالا را ارائه می دهد.

مواد افزودنی روغن موتور خودرو

مواد شیمیایی مختلفی که سیستم افزودنی روغن موتور خودرو را تشکیل می‌دهند، خواص ضد سایش، ضد کف، محافظت در برابر خوردگی، خنثی‌سازی اسید، حفظ ویسکوزیته، مواد شوینده و پراکندگی دارند. چند نمونه از افزودنی های شیمیایی عبارتند از روی، فسفر و بور. ایجاد تعادل کامل در مواد افزودنی مناسب موتور در رابطه با روغن پایه، یک عمل متعادل کننده سخت برای فرمول‌سازان روغن است، به خصوص که خودروها سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

روغن موتور ماشین باید چه کار کند؟

روغن موتور ماشین مدرن یک محصول بسیار تخصصی است که با دقت توسط مهندسان و شیمیدانان برای انجام بسیاری از عملکردهای ضروری توسعه یافته است. روغن موتور خودرو باید…

اصطکاک را به حداقل برسانید

روان کننده ها تماس بین قطعات را کاهش داده و اصطکاک و سایش را به حداقل می رساند.

تمیز

روان کننده ها با تعلیق آلاینده ها در سیال یا با جلوگیری از چسبیدن آلاینده ها به اجزاء، تمیزی داخلی را حفظ می کنند. روغن های پایه دارای درجه حلالیت متفاوتی هستند که به حفظ پاکیزگی داخلی کمک می کند. حلالیت توانایی یک سیال برای حل کردن جامد، مایع یا گاز است.

مواد شوینده به تمیز نگه داشتن اجزای حیاتی مانند پیستون ها و عملکرد صحیح آنها کمک می کنند.

در حالی که حلالیت روغن مهم است، مواد شوینده و پخش کننده نقش کلیدی دارند. شوینده ها افزودنی های موتور هستند که از چسبیدن آلاینده ها به اجزا، به ویژه اجزای داغ مانند پیستون یا رینگ پیستون جلوگیری می کنند. دیسپرسان ها افزودنی های موتور هستند که آلاینده ها را در سیال معلق نگه می دارند. پخش کننده ها به عنوان یک حلال عمل می کنند و به روغن موتور خودرو کمک می کنند تا تمیزی خود را حفظ کند و از تشکیل لجن جلوگیری کند.

سرد

کاهش اصطکاک گرما را در قطعات متحرک به حداقل می رساند و این امر دمای عملکرد کلی تجهیزات را کاهش می دهد. روان کننده ها همچنین گرما را از نواحی سطح تماس جذب می کنند و آن را به مکانی برای پراکندگی ایمن مانند مخزن روغن منتقل می کنند.

واقعیت جالب: روغن کاری موتور به مقدار بسیار کمی روغن موتور خودرو در مقایسه با مقدار مورد نیاز برای اطمینان از خنک شدن مناسب این قطعات داخلی نیاز دارد.

مهر و موم بودن محصول

روغن موتور خودرو به عنوان یک مهر و موم دینامیک در مکان هایی مانند رابط حلقه پیستون/سیلندر عمل می کند. مهر و موم دینامیک به نگه داشتن گازهای احتراق در محفظه احتراق کمک می کند، که اسب بخار را به حداکثر می رساند و از آلودگی گازهای داغ به روغن موتور خودرو در مخزن کمک می کند.

شوک دمپن

یک روان کننده می تواند ضربه شوک مکانیکی را کاهش دهد. یک فیلم روان کننده بسیار کاربردی می تواند در برابر پارگی مقاومت کند و این نوک های انرژی را در یک شرکت گسترده جذب و پراکنده کند. ناحیه ntact با کاهش ضربه مکانیکی به قطعات، سایش و نیروهای آسیب‌رسان به حداقل می‌رسد و طول عمر کلی قطعه را افزایش می‌دهد.

محافظت در برابر خوردگی

یک روان کننده باید توانایی جلوگیری یا به حداقل رساندن خوردگی اجزای داخلی را داشته باشد. روان کننده ها این کار را با خنثی کردن شیمیایی محصولات خورنده و یا با ایجاد مانعی بین اجزا و مواد خورنده انجام می دهند.

واقعیت جالب: روغن موتور خودرو هیچ توانایی طبیعی برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ندارد. این ویژگی ها باید از طریق استفاده از مواد افزودنی موتور اضافه شوند.

انتقال انرژی

از آنجایی که روغن موتور خودرو تراکم ناپذیر است، یک وسیله انتقال انرژی عالی است، مانند زمانی که با بالابرهای سوپاپ هیدرولیک استفاده می شود یا برای فعال کردن اجزای یک موتور با زمان بندی متغیر سوپاپ.

ویسکوزیته مهمترین ویژگی روغن موتور خودرو است. هرچه ویسکوزیته کمتر باشد، روغن مانند آب سریعتر جریان می یابد. روغن های غلیظ تر مانند عسل آهسته تر جریان می یابند.

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته به مقاومت روغن موتور خودرو در برابر جریان اشاره دارد و مهمترین ویژگی یک روغن است. ویسکوزیته روغن با تغییرات دما تغییر می‌کند - وقتی گرم است نازک‌تر و وقتی سرد است غلیظ‌تر می‌شود.

اگرچه روغن موتور خودرو باید در دماهای سرد جریان داشته باشد تا موتور هنگام راه اندازی روغن کاری شود، اما همچنین باید به اندازه کافی غلیظ بماند تا از موتور در دمای کار بالا محافظت کند. هنگامی که روغن در دماهای مختلف استفاده می شود، مانند اکثر موتورها، تغییر ویسکوزیته باید تا حد امکان حداقل باشد.

آیا داشتن عددی که نشان دهنده تغییر ویسکوزیته روغن باشد، مفید نیست؟ ما انجام می دهیم، و به آن شاخص ویسکوزیته (VI) می گویند. با مقایسه ویسکوزیته روغن در دمای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) با ویسکوزیته آن در 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) اندازه گیری می شود. هرچه VI بالاتر باشد، ویسکوزیته با تغییرات دما کمتر تغییر می کند و روغن بهتر از موتور محافظت می کند. روغن‌های کاملاً مصنوعی معمولاً دارای VI بالاتری نسبت به روغن‌های معمولی هستند.

نمرات ویسکوزیته SAE

ویسکوزیته روغن انجمن مهندسان خودرو (SAE) چندین طبقه بندی یا درجه ویسکوزیته مانند 5W-30، 10W-40 و 15W-50 ایجاد کرده است.

این درجات ویسکوزیته SAE محدوده خاصی را مشخص می کند که روغن خاص در آن سقوط می کند. "W" نشان می دهد که برای استفاده در دماهای سرد مناسب است. ("W" را به معنای "زمستان" در نظر بگیرید.) طبقه بندی ها به صورت عددی افزایش می یابد. هرچه این عدد کمتر باشد، دمایی که در آن روغن می تواند برای محافظت ایمن و موثر از موتور استفاده شود، کمتر می شود. اعداد بالاتر نشان دهنده محافظت بهتر برای شرایط گرما و بار زیاد است.

اکثریت قریب به اتفاق روغن‌های امروزی چند ویسکوزیته هستند، به این معنی که در دماهای مختلف عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند تا بهترین حالت را در هر دو جهان ارائه دهند – جریان سرد خوب در هنگام کاهش دما و محافظت قابل اعتماد پس از رسیدن موتور به دمای کارکرد. به عنوان مثال، روغن خودرو 5W-30 مانند SAE 5W در دمای 40 درجه سانتیگراد و روغن خودرو SAE 30 در دمای 100 درجه سانتیگراد عمل می کند.

روغن موتور بنزینی چگونه طبقه بندی می شود؟

مؤسسه نفت آمریکا (API) یک سیستم طبقه بندی برای شناسایی روغن های فرموله شده برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی مختلف موتورهای بنزینی و دیزلی ایجاد کرد. سیستم API دو دسته کلی دارد: سری S و سری C.

طبقه بندی سرویس سری S بر ویژگی های روغن برای موتورهای بنزینی بسیار مهم است. هنگامی که یک روغن مجموعه ای از تست های پایه و موتور (آزمایش های API Sequence) را پشت سر می گذارد، می تواند با طبقه بندی خدمات API قابل استفاده فروخته شود. با افزایش سطح عملکرد روان کننده، طبقه بندی ها بر اساس حروف الفبا پیشرفت می کنند. هر طبقه بندی جایگزین طبقه بندی قبل از خود می شود. روغن‌هایی که آخرین طبقه‌بندی API، API SN-PLUS را دارند، ممکن است در هر موتوری که آن را درخواست می‌کند یا مشخصات API قبلی را مورد استفاده قرار دهد، مگر اینکه طور دیگری مشخص شده باشد.

دسته بندی API SN-PLUS جدیدترین طبقه بندی است که جایگزین دسته بندی های قبلی شده است. روغن های SN-PLUS برای ارائه…

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون بهبود یافته است
  • حفاظت از سپرده
  • حداکثر مصرف سوخت
  • عملکرد سیستم آلایندگی
  • مقاومت در برابر نوع جدیدی از ضربه موتور به نام پیش اشتعال با سرعت کم (LSPI)

روغن موتور دیزل چگونه طبقه بندی می شود؟

طبقه بندی های سری C مربوط به موتورهای دیزلی است و شامل مواردی است که در زیر نشان داده شده است. همه طبقه بندی های سری C جایگزین یکدیگر نمی شوند. به طبقه بندی جدید FA-4 توجه کنید که فقط به برخی از موتورهای دیزلی 2017 و جدیدتر مربوط می شود. طبقه بندی FA-4 در درجه اول برای کمک به به حداکثر رساندن مصرف سوخت در کامیون های خارج از جاده معرفی شد.

غذای کلیدی چیست؟

این اطلاعات بسیار زیاد است، اما به این خلاصه می شود: روغن موتور خودرو فراتر از یک کالا است. این بخش مهمی از طول عمر و عملکرد موتور شما است. به این ترتیب، استفاده از بهترین روغن برای وسیله نقلیه خود در دراز مدت مفید است. قیمت اولیه یک روغن کاملا مصنوعی با کیفیت بالا ممکن است بیشتر باشد، اما هزینه طول عمر می تواند در مقایسه با روغن معمولی بسیار کمتر باشد، به خصوص اگر فواصل تخلیه طولانی را تمرین کنید.

راهنمای خرید ...
ما را در سایت راهنمای خرید دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مرید خدا moridkhoda بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 28 تير 1401 ساعت: 12:42